Tošo Dabac – Riječki dnevnik
14.7.–10.9.2009., Mali Salon
Tošo Dabac, kultna je osobnost hrvatske i svjetske umjetničke fotografije kojeg najčešće vezujemo uz njegove neponovljive cikluse fotografija Zagreba između dva svjetska rata.
Međutim, neposredno po završetku II svjetskog rata, kao fotoreporter dnevnog lista Borba, Tošo Dabac putuje sjevernim Jadranom i u tom razdoblju nastaje zanimljiva serija radova Rijeke i okolice od kojih većina nikad nije prezentirana javnosti. Fotografije obiluju motivima obnove porušenoga grada, a sve što fotografira Dabac minuciozno bilježi u svoj dnevnik u kojem su “nepoznati” ljudi i situacije kontekstualizirani čime se proširuje dokumentacijska vrijednost snimaka.
Glavninu izložbenih fotografija čine one koje je Dabac snimio za svojih kasnijih boravaka na ovome području, a prikazuju Rijeku kao industrijski poslijeratni grad, riječku luku, motive iz urbanog tkiva. Važan segment izložbe čine i fotografije snimljene na liburnijskom području koje prikazuju Opatiju, Lovran, Volosko i Mošćeničku Dragu, a po tematici i načinu snimanja može se pretpostaviti da su bile namijenjene izradi razglednica, iako konkretan dokaz o tome nije pronađen.
Tridesetih godina Tošo Dabac u nekoliko je navrata izlagao svoje radove u Sušaku, a pedesetih godina u Rijeci, međutim riječ je o skupnim izložbama u kojima autor sudjeluje s manjim brojem radova. Ovo je prva samostalna Dabčeva izložba u Rijeci, multimedijalnog karaktera, na kojoj je prikazano 60ak radova što je skromni doprinos vrednovanju i istraživanju opusa ovog vrsnog fotografa, često nazivanog začetnikom hrvatske moderne fotografije.
Na izložbi će se pored velikog broja fotografija Rijeke i okolice predstaviti i dokumentacijski materijal koji se čuva u Arhivu Tošo Dabac Muzeja Suvremene umjetnosti, poput rukom pisanog dnevnika Toše Dabca kojeg je vodio u vrijeme svog boravka u Rijeci i okolici u veljači i ožujku 1946. godine.
Izložbu prati izdanje knjige Tošo Dabac, Riječki dnevnik, na hrvatskom i engleskom jeziku s većim brojem fotografija i reprintom Dabčeva dnevnika. Knjigu uređuju Jerica Ziherl i Marina Benažić, a tekstove uz urednice potpisuju Iva Prosoli i Vilma Bartolić.
Izložba je realizirana u suradnji s Arhivom Tošo Dabac pri MSU Zagreb.
Te fotografije ne pripadaju samo vremensko-prostornim okvirima. One su univerzalne jer govore o umjetnosti odabranog trenutka, odnosno zaustavljanju “odlučnog trenutka”, što i jest jedno od umijeća fotografa umjetnika. (iz teksta kataloga, Jerica Ziherl)
Organizacija: Muzej moderne i suvremene umjetnosti u suradnji s Arhivom Tošo Dabac, Muzejom suvremene umjetnosti Zagreb i Gradom Zagrebom
Kustosice: Jerica Ziherl i Vilma Bartolić