Pogled u daljinu: Odmor i obrana na Jadranskoj obali

20.6.–1.9.2023., Historijski muzej Bosne i Hercegovine, Sarajevo

Na izložbi Pogled u daljinu: Odmor i obrana na Jadranskoj obali predstavljeni su i radovi iz fundusa Muzeja moderne i suvremene umjetnosti.

Zvuk valova miješa se s mirisom borovog drveća, a jeka vojničke čizme s glasovima turista s hotelskih terasa. Jadran – Jugoslavija. U percepciji javnosti se dešava procvat otoka u turističkom smislu, ali, u simultanom vremenskom okviru, otoci postaju važni elementi vojne infrastrukture Jugoslavije. Tako Jadran u periodu nakon Drugog svjetskog rata zadobiva u javnom prostoru obrise simbola nadolazećeg turističkog prosperiteta Jugoslavije, a u jednom manje poznatom ozračju se na jadranskim otocima vrši osnaživanje državnog aparata po kojem je Jugoslavija itekako poznata: vojne infrastrukture.

U Historijskom muzeju Bosne i Hercegovine u Sarajevu otvorena je izložba Pogled u daljinu: Odmor i obrana na Jadranskoj obali. U simbiozi znanstvenog i umjetničkog istraživanja, izložba propituje fenomene – turizam i vojsku – kao i njihov utjecaj na jadransku obalu i život lokalnog stanovništva. Kroz istraživanje su otvoreni brojni regionalni arhivi i muzejske zbirke, što je omogućilo susret i suradnju sa muzejskim institucijama iz regije. Muzej moderne i suvremene umjetnosti jedan je od partnera na izložbi i posudio je osam radova iz Zbirke fotografije i novih medija (Ante Brkan, Vladko Lozić, Željko Vukušić), Zbirke slikarstva (Ferdinand Kulmer, Marina Fortunato Ercegović, Ernest Tomašević) i Zbirke plakata (Zvonimir Pliskovac, Edo Murtić).

Izložba tematizira preklapanja i ispreplitanja historijskih, društvenih i političkih okvira s društvenim ulogama pojedinca na obalama Jadranskog mora. Obalna područja i otoci mijenjaju se kako pod utjecajem politike i državnih strategija, tako i krajnje prirodnim preobražajima koji nastaju dolaskom domaćih i stranih turista na Jadran. Mijenja se organizacija prostora i rada – a ujedno se stvaraju okviri za kretanje, pristup i modernizaciju okruženja. Ova izložba ima za cilj da, kroz susret i dodir dva važna industrijska sektora Jadranske obale kako u ekonomskom tako i u ideološkom smislu, potakne na razmišljanje o analogijama, kontinuitetima i paradoksima jednog vremena.

Istraživanje je zasnovano na temelju oglednih šest studija slučaja: otoci Brijuni, Mali Lošinj, Vis, Lastovo te obalno područje Kumbor i Šepurine. Filmskim slikama, intervjuima, arhivskim istraživanjima, kolažima i posebno razvijenim i iscrtanim mapama, izložba povezuje prošlost i sadašnjost te službene informacije i pojedinačne priče.

Kustosice: Anamarija Batista i Antonia Dika

Koordinacija izložbe Historijski muzej: Elma Hodžić

Suradnja sa: Historijskim muzejom Bosne i Hercegovine, Muzejom moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Muzej Jugoslavije

Izložba je realizirana u sklopu projekta „Kolektivne utopije poslijeratnog modernizma: Jadranska obala kao raj za odmor i obranu“ financiranog od strane Austrijskog fonda za znanost (FWF): AR 482-G24 i TCS 114-G

Foto: Ante Brkan, Ljetne radosti, o. 1955., MMSU-3510