Marijan Molnar, Das Kapital / Die Kunst
28.12.2016.–15.1.2017., Mali salon
Izložba Marijana Molnara sastoji se od tri dijela – videodokumentacije performansa Marx – Bakunjin iz 1980., ambijentalne instalacije koja je kontekst dvadesetminutnog performansa Das Kapital/Die Kunst te performansa Ljubljeni Marx koji postaje happeningom (prva izvedba u osječkom Kazamatu 2016. fotografski je dokumentirana).
Krovni naziv, koji objedinjuje tri dijela izložbe i tretira „kapital“ i „umjetnosti“ kao dihotomijski par pojmova, Das Kapital/Die Kunst, ističe simbolično značenje uporabe njemačkog jezika kao temeljnog jezika teorije suvremene umjetnosti Josepha (Josefa) Beuysa, ali i jezika političke ekonomije modernizma. U videoradu Marx – Bakunjin Molnarov torzo i lice prikazani su sučelice kameri – on izvodi gestu pisanja na licu, čelu, crnom i crvenom bojom inherentnog simbolizma.
Rad je nastao u kontekstu tadašnjeg povijesnog trenutka (anarhističke ideje kod terorističkih grupa na zapadu, nastalih poslije sloma 1968.) i lokalnog socijalističko-birokratskog sistema koji već pokazuje znakove zamora i birokratskog okoštavanja. Ova situacija dovodila je, uz ostalo, u žarište interesa pitanje individualnih sloboda. Mogućnost se pojavila na poluotvorenim vratima našeg društva koje je bilo na raskrsnici… U početku, ideja je čista i nevina, s vremenom ona se uprlja i gubi svoju snagu.
(iz teksta Silve Kalčić)
Foto: Das Kapital/Die Kunst, isječak iz videa , 2016.
Otvorenje: srijeda, 28. 12. 2016. u 19 sati