Umreženi poremećaji, Preispitivanje otpora u umjetnosti, haktivizmu i poslovnom svijetu

23.4.–14.5.2015., MMSU

Izložba Umreženi poremećaji problematizira isprepletenost odnosa umjetnosti, haktivizma i poslovnog svijeta, povezujući radove i kolektive koji kao način poticanja kritike primjenjuju poslovnu strategiju “poremećaja”.

Kretanjem od pretpostavke da je svaki otpor prema sustavu u konačnici koristan kapitalističkim mehanizmima u stvaranju novih životnih stilova, proizvoda i praksi, odnosno novih oblika tržišta i potrošača, izložba je zamišljena kao pokušaj traganja za novim strategijama koje nisu toliko podložne sistemskom prisvajanju.

Javljajući se unutar političkih, umjetničkih, ekonomskih i tehnoloških sustava, izloženi radovi poigravaju se njihovom logikom moći i uzrokuju viralnost, anonimnost, semantičku pomutnju i višestrukost istine.

Predstavljeni radovi dat će prikaz historijskog razvoja društvenih mreža i haktivizma koji nastaje unutar njih. Osobito su u fokusu umjetnički i aktivistički projekti nastali u konstelaciji društvenih mreža, a koji dovode u pitanje postojeće odnose moći i hegemoniju velikih kompanija.

Globalni fenomeni temeljeni na poigravanju identitetom, kao što su pokreti Anonymous i Neoizam, njima bliske prakse preuzimanja imena Luther Blissett, Anna Adamolo i Janez Janša kao novih oznaka osobnosti, te kolektivi kao što su Peng! i Telekommunisten koji humorističnim pristupom usvajaju ozbiljnost poslovnih organizacija u svrhu njihovog ismijavanja, bit će podrobnije predstavljeni uz pomoć različitih medija i materijala.

Dio izložbe bit će posvećen neobičnom umjetničkom djelovanju skupina Suicide Club, Društvo kakofonista i Bilbord Liberation Front iz San Francisca, kao i ranom razdoblju festivala Burning Man koji se od 1990-ih održava u pustinji Black Rock u Sjevernoj Nevadi.

Osvajanje vlastitih pozicija u medijskom prostoru tematizirat će se na primjeru međunarodnog kruga poštanske umjetnosti (Mail Art) – koji se kao umjetnički pokret od 1960-ih godina temelji na principu stvaranja umjetničkih djela unutar poštanske mreže – kao i na primjeru kolektiva Les Liens Invisibles koji je ideju japanskog rituala samoubojstva (sepukku) preslikao na svijet virtualnih društvenih mreža, omogućivši korisnicima Facebooka dotad nemoguću deaktivaciju svojih profila.

Leek aktivizmom i prokazivanjem sustava nadzora, korupcije i nepravde, čemu je trenutno najpoznatiji primjer slučaj američkog zviždača Edwarda Snowdena, bavit će se video radovi Laure Poitras i Trevora Paglena, te instalacija Juliana Olivera.

Prethodno postavljena u ljubljanskoj galeriji ŠKUC u produkciji Aksiome – instituta za suvremenu umjetnost (11. ožujak – 3. travanj), izložba Umreženi poremećaji praktični je nastavak teorijskog djelovanja talijanske autorice i istraživačice Tatiane Bazzichelli koja se navedenim fenomenima i radovima bavila u istoimenoj knjizi iz 2013. godine, originalnog naziva Networked Disruption.

 

Organizator: Drugo more
Kustosica izložbe: Tatiana Bazzichelli
Produkcija: Drugo moreAksioma – Institute for Contemporary Art, 2015
Koprodukcija: Muzej moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, Abandon Normal Devices, Galerija Kapelica, Peek&Poke, Moderna galerija Ljubljana
Dizajn izložbe: Janez Janša, Slaven Tolj, Nataša Šuković
Partneri: d-i-n-a/The Influencers, Link Art Center

Program su podržali: Program Europske komisije Kreativna Europa, Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Rijeka – Odjel za kulturu

Program je realiziran u okviru Masters & Servers suradničkog projekta Aksiome (SI),  Drugog mora (HR), AND-a (UK), Link Art Centra (IT) i d-i-n-a/The Influencers-a (ES).

Razgovor s kustosicom izložbe, Tatianom Bazzichelli: 23. travnja 2015. 18 sati u prostoru Filodrammatice

Otvorenje izložbe: 23. travnja 2015. u 20 sati, MMSU