SUPREMATISTIČKA TRANSMISIJA I TRANZICIJA, performans i akcija novosadskog umjetnika Dragana Vojvodića u sklopu programa Rezidencije Kamov

31.7.–1.8.2017., MMSU

SUPREMATISTIČKA TRANSMISIJA I TRANZICIJA, performans i akcija novosadskog umjetnika Dragana Vojvodića u sklopu programa Rezidencije Kamov

 

Performans „Suprematistička tranzicija“,  31. 7. 2017. u 20:30 sati > Krešimirova 26c, dvorište ispred budućeg Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (ex tvornica Rikard Benčić)

 

Akcija „Suprematistička transmisija“, 1. 8. 2017. u 7:30 sati > akcija započinje u Krešimirovoj 26c, u dvorištu ispred budućeg Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (ex tvornica Rikard Benčić), a nastavlja se uz obalu na različitim lokacijama te završava ispred broda Galeb

O performansu i akciji

Poetika novosadskog multimedijalnog umjetnika, Dragana Vojvodića, najadekvatnije se može opisati terminologijom koja upućuje na “stvaralački, umjetnički nomadizam”, budući da je “nevezivanje isključivo za jedan medij kao i istraživanje i otvorenost ka različitim načinima umjetničkog djelovanja”, differencia specifica njegovog rada.
Tako i u performansu pod nazivom “Suprematistička tranzicija” koji je izveden na Trećem međunarodnom festivalu savremene umetnosti podunavskog makro regiona, 2015., i koji je inspiriran stogodišnjicom Maljevičevog “Crnog kvadrata na bijelom polju” i dvadesetogodišnjicom završetka ratova na prostorima bivše Jugoslavije, Vojvodić pokazuje eklektičan spoj segmenata koji se iščitavaju u audio-vizualnim i narativno-metaforičkim interpretativnim modelima, a čine ga: video-rad, akt slikanja Maljevičevog “Crnog kvadrata” i paljenje baklji u samoj završnici performansa.  “Crni kvadrat” (kao znak energije) se u video-radu transformira u “Crveni kvadrat” (kao simbol revolucije) a potom u “Bijeli kvadrat” (kao kozmička beskonačnost); sliku zamjenjuje misao i ideja o njoj, a slikarska tranzicija s društvenom korespondira po principu antiteze.

“Suprematistička tranzicija” evoluirala je početkom 2016. u “Suprematističku transmisiju” – akciju s performativnom strukturom koja je realizirana u rezidencijalnom projektu u Kulturnom centru USF Verftet u Bergenu (Norveška), kao i tijekom veljače 2016. u Sarajevu (BiH), u kontekstu izložbe “Unutarnje migracije” u galeriji Duplex100m2.
Baveći se fenomenom tijela, kretanja, diskontinuiteta, odnosom umjetnosti i društva, usponom neo-liberalnog koncepta, te citatnošću i novim čitanjem i prepoznavanjem kontinuiteta umjetničkog mišljenja,  u odnosu na “Crni kvadrat“ koji u kontekstu panorama Bergena i Sarajeva prisvaja nova značenja – grad postaje dio slike zamjenjujući bijelu pozadinu, a u isto vrijeme slika u otvorenom prostoru emitira ideju umjetnosti u realni prostor i urbanu sredinu.

Koristeći geometrijske suprematističke forme kvadrata, kruga i križa, a sve u kontekstu podsjećanja na snagu i potencijal umjetničkog djelovanja prve umjetničke avangarde u pravcu društvenog preobražaja, i aplicirajući ih u van institucionalan prostor putem umjetničke akcije, performansa i instalacija, Vojvodić namjerava osvajati, kontaminirati prostor urbane sredine, suprotstavljajući umjetničko i van umjetničko, institucionalno i vaninstitucionalno, suočavajući slučajnu publiku s umjetničkom formom koja se izlijeva i pojavljuje na neočekivanim mjestima. Cijeli grad postaje potencijalna pozornica ili galerijski prostor pogodan za umjetničku intervenciju.
Na taj način Vojvodić nudi model za preobražaj urbanog prostora u umjetnički kao metaforu društvenog preobražaja, evolucije.

Dio teksta preuzet je iz kataloga Dunavski dijalozi, Festival savremene umetnosti, Novi Sad, 2015., autorice Ljiljane Maletin.
www.draganvojvodic.wordpress.com


Tagovi