Stéphan Crasneanscki Godardove kutije

10.9.–12.10.2023.

Filmske mutacije i MMSU u suradnji s festivalom književnosti vRIsak otvaraju GODARDOVE KUTIJE – izložbu fotografija nađenih arhivalija, zvučnu kompoziciju i predstavljanje foto-knjige Ono što ostavljamo za sobom | Iz arhiva Jean-Luca Godarda višemedijskog umjetnika Stéphana Crasneansckog iz osobnog Godardova arhiva u MMSU u Rijeci. Stéphan Crasneanscki prisvaja i umjetnički reaktivira Godardov osobni muzej filmskog stoljeća kao studiju slučaja radikalnog filmskog samoarhiviranja ponavljajući brojne skokovite rezove i preuokviravanja.

Naslov knjige i zvučne kompozicije Ono što ostavljamo za sobom | Iz arhiva Jean-Luca Godarda slijedi tragove rizomatskih međuprostora umjetničko-kustoskog istraživanja Stéphana Crasneansckog i njegova eksperimentalnog Soundwalk Collective nakon što ga je 2014. Godardov snimatelj zvuka François Musy uveo u nepregledno čuvalište Godardova filmskog stoljeća, smješteno u francuskom Cantalu. Beskrajne serije kartonskih kutija klasificirao je i zapakirao sam Godard, bez naziva i bez brojeva. Kutije je rastvorio Crasneanscki za fotografski remedijalizirano kino-oko godardovske pedagogije koja teoretizira i terorizira vrtoglavicom razmještaja, međuokvirima i nad-postavljanjima, transparencijama i sjenovitim zrcaljenjima teksta, slojevitim pretapanjima i višestrukim ekspozicijama, izrezivanjem i paranjem nađenih slika. To je sfinga nepomične fotografije, pisao je Serge Daney o Godardovim zaustavljenim slikama.

Nalazimo se ispred 13 okvira Godardovih sfingi iza muzejskog stakla na fotografijama Stéphana Crasneansckog. Neke neusmjerljivo postavljaju samo 2 ili 3 filmska ili erotska pitanja. No, većina zaustavlja gledateljski pogled i odriješuje žudnju za povećanjem sjenki istrgnutih slika. Svjedočimo praksama usporavanja, zgušnjavanja, simultanosti razlistavanja lažnog rakorda do slikovnog embrija. Godardove sfinge supostavljaju transparencije Goyine Gole Maje (La maja desnuda), udvostručene ekstaze Lukrecijine smrti (La morte di Lucrezia) Guida Cagnaccija, interevencijskog okvira Nade (L’Esperance) Pierrea Puvisa de Charannesa, rastjelovljene Magdalene pokajnice (La Madeleine pénitente) Georgesa de la Toura, premontirane mizanscene Botticellijeve obrade Apelove Klevete (Calunnia), donjeg sloja Munchova crteža Smrt i žena (Jenta og dødsfallet). Ispod staklenog teksta fotografski mise-en-abîme iščekuje povećanja gledateljskim očima.

Kutije ne štite u prostoru nego odgađaju u vremenu, pisao je Roland Barthes u Carstvu znakova o japanskoj umjetnosti pakiranja. Jedna od Godardovih transparencija u foto-knjizi Stéphana Crasneansckog, uz 115. stranicu, istrgnuta je novinska crno-žućkasta sličica iz Oshimina Carstva čula. U dubini kvadrata zrcali se  okretaj teksta, na vrhu francuski naslov L’Empire des sens i rukopisni natpis harmonika, dok na dnu i s desne strane papirića lebdi ištipani rez. Život arhiva  Stéphana Crasneansckog za odgođena vremena Godardovih kutija.

Tanja Vrvilo

Foto-knjiga umjetnika Iz arhiva Jean-Luca Godarda: Ono što ostavljamo za sobom (Libraryman, 2021.) otkriva četiri precizno strukturirane serije fotografija: KUTIJE-KOLAŽI-MRTVE PRIRODE-BILJEŠKE. Između KUTIJA i KOLAŽA razgovaraju Stéphan Crasneanscki i Abel Ferrara, između KOLAŽA i MRTVIH PRIRODA čitamo esej Antoinea de Baecquea Inventar Godard: Kako on organizira svoju knjižnicu. Knjigu otvara poetski prolog Oklijevajući učitelj Patti Smith.

Kustosice: Tanja Vrvilo, Branka Benčić

Produkcija: Film-protufilm (Zagreb), Muzej moderne i suvremene umjetnosti (Rijeka)

Kustoska suradnica: Anna Högl (Studio Naegeli, Gstaad)

Suradnici: Simone Merli, Alessia Avallone, Douglas Pisterman –  Soundwalk Collective, Christian Högl – Studio Naegeli, Tony Cederteg – Libraryman, DB Indoš, Drago Glamuzina, Ivan Šarar – vRIsak – V.B.Z.

Urednica knjižice: Tanja Vrvilo

Tekstovi, prijevodi, bilješke: Stéphan Crasneanscki, Patti Smith, Antoine de Baecque, Tanja Vrvilo

Dizajn plakata i knjižice: Damir Gamulin

Web stranica: Gaetano Liberti

Tehnička podrška i postav: Vanja Pužar, Anton Samaržija (MMSU, Rijeka)

Prijevoz: Tomislav Crnković (Panda Wheels), Vadium

Program se odvija u sklopu FILMSKIH MUTACIJA: SERIJA ZA INVIZIBILNO KINO, višegodišnjeg projekta umjetničke organizacije Film- protufilm o politikama filmskog kustostva za promišljanje modusa prijenosa filmskog dispozitiva u digitalnom dobu, kustosice Tanje Vrvilo.

Podrška: Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Zagreb – Gradski ured za kulturu i civilno društvo, Grad Rijeka, Language Barrier Productions.

Fotografije, zvučna kompozicija i knjiga ustupljeni ljubaznošću Stéphana Crasneansckog, Soundwalk Collective, Libraryman.

soundwalkcollective.com

libraryman.se/stephan-crasneanscki-what-we-leave-behind/

filmskemutacije.com

Stéphan Crasneanscki je multidisciplinarni umjetnik, rođen u Odesi, a živi i radi u New Yorku. Godine 2000. osnovao je Soundwalk Collective, platformu suvremenog zvuka u kojoj djeluje zajedno s producentom i umjetnikom zvuka Simoneom Merlijem te širokom skupinom umjetnika i glazbenika na dugotrajnim projektima koji se snimaju na specifičnim mjestima te razvijaju konceptualne, transnacionalne, izvedbene, diskurzivne umjetničke prakse u različitim medijima – od umjetničkih instalacija, plesa, glazbe i filma do knjiga, analognih i digitalnih nosača zvuka. Njihov pristup skladanju kombinira antropologiju, etnografiju, nelinearnu naraciju, psihogeografiju, politike krajolika i istraživanje metoda snimanja i montaže zvuka. Među suradnicima bili su: Patti Smith, Abel Ferrara, Jean-Luc Godard, Jean-Luc Nancy, Sasha Waltz, Charlotte Gainsbourg, Jesse Paris Smith, Mulatu Astatke, Nan Goldin, H.E. Hussain Al Jassmi, Willem Dafoe, Zhou Dongyu, Nina Kraviz, Wim Wenders, Jean Nouvel, Isabelle Adjani, Elodie Bouchez, Laetitia Casta, Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Isild Le Besco, Anna Mouglalis, Charlotte Rampling. Neki izložbeni i izvedbeni prostori: Opéra de Lyon, CTM Festival, KW Institute of Contemporary Art, Barbican Centre, Berghain, Centre Georges Pompidou, Florence Gould Hall, Mobile Art by Zaha Hadid Hong Kong, MUDAM, MuCEM, Museo Madre, National Museum Singapore, New Museum, Palazzo Reale Milan, La Triennale, Radialsystem V, documenta14 u Ateni i Kasselu, Funkhaus Berlin, Manifesta12 Palermo i dr.

Foto: Stéphan Crasneanscki

Otvorenje: 10. 9. 2023. u 18:30 sati