Slučaj Goldoni

16.2.2023. u 18h

U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, 16. veljače s početkom u 18 sati, predstavit će se istraživačko-restauratorski projekt vezan uz skulpturu Jezgra (Okovano staklo) autora Raoula Goldonija.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti predstavlja istraživačko-restauratorski projekt: Slučaj Goldoni koji je omogućio, da se prvi put nakon više od četiri desetljeća, jedini autorov rad zastupljen u muzejskoj Zbirci skulpture, a naslovljen Jezgra (Okovano staklo), iz 1973. godine, vrati u izlagačku i muzeološku funkciju i tom prilikom izloži javnosti. Ovim činom, u koji je utkana dodatna priča o humanim vrijednostima i prijateljstvu, obilježavamo četrdesetu godišnjicu preranog odlaska velikog umjetnika Raoula Goldonija.

Tijekom projekta, kojim se želi prikazati uglavnom nevidljiv pozadinski dio muzejskog rada, potaknuta je međumuzejska, interdisciplinarna i međunarodna suradnja te su ostvareni značajni rezultati. Najznačajniji se odnosi na uspješnu restauraciju teško oštećene jedne od pet staklenih ploča skulpture. No, put do toga nije bio nimalo jednostavan; bit problema ležala je u zagubljenosti razbijenog stakla. Istraživanjem arhivske građe MMSU-a, ušlo se u trag okolnostima i osobi koja se pokazala ključnom za rješenje problema. Bio je to jedan od najvećih svjetskih autoriteta za staklo, Livio Seguso, nekadašnji suradnik Raoula Goldonija, osoba koja će, iznimno, u ime prijateljstva i umjetnosti, vratiti u život Raoulov rad. Ono što je prevagnulo u odluci činjenica je da je Seguso osoba koja izuzetno dobro poznaje Goldonijev rad. Upravo u njegovoj muranskoj radionici izveden je niz Goldonijevih djela.

U kratkom video intervjuu, koji će se premijerno prikazati za ovu priliku, realiziranom u suradnji  s Akademijom likovnih umjetnosti u Veneciji, Seguso obnavlja sjećanja na Goldonija. Radi se o periodu ranih 60-ih i 70-ih godina, kad započinju suradnju, o čemu Seguso izjavljuje: “Među nama se stvorilo veliko i recipročno poštivanje, iz kojeg je nastala želja za suradnjom, za koju vjerujem da nas je obostrano nadopunila i obogatila.“

Imajući u vidu složenu povijest Jezgre te brigu za njezinu budućnost, dodatno će se prikazati iskorištene mogućnosti suvremene tehnologije u funkciji dokumentacije i zaštite umjetnina. Cjelovito 3D skeniranje rada, izvršeno u suradnji s Riječkom razvojnom agencijom Porin, inovativan je oblik zaštite muzejske građe i prvi je takav primjer unutar zbirki MMSU-a.

Predavanje o projektu održat će Duška Sekulić Ćiković, viša konzervatorica – restauratorica.

Skulptura i video intervju bit će dostupni javnosti za razgledavanje i sljedećeg dana, u petak, 17. veljače, od 10 do 15 sati, uz mogućnost stručnog izlaganja po najavi. Kontakt: duska.sekulic­-cikovic©mmsu.hr;  tel.051/ 492 617

Raoul Goldoni (Split, 27. 1. 1919. – Zagreb, 24. 3. 1983.), hrvatski slikar, kipar, likovni urednik, projektant interijera, dizajner
Goldoni je umjetnik kojeg povijest umjetnosti definira kao pionira novog pokreta u umjetničkom oblikovanju u staklu, poznatog kao Studio Glass Movement. Dr. Ive Šimat Banov, govoreći o njegovom umjetničkom opusu u recentnoj monografiji znakovitog naslova: Raoul Goldoni, Čovjek od svjetlosti, kaže: “Jer nije riječ o jednom imenu ili opusu, nego o novoj civilizaciji i kulturi oblika”. Međunarodno priznat, dobitnik više značajnih priznanja, ostaje “u sjeni svoje bogate ličnosti, hermetski zatvoren prema publicitetu ali neograničeno otvoren prema svijetu u kojem živi, kojeg stvara.“ Goldoni ostavlja brojna djela “rasuta po uglednim kolekcijama širom svijeta i u svojoj domovini, pohranjenim u vitrinama najbiranijih kulturnih institucija, u privatnim kolekcijama, ponajviše u krilu svoje obitelji.”

 

Livio Seguso (Murano, 19. 9. 1930.), talijanski kipar
Za Segusa je uobičajeno reći kako je umjetnik koji, kao malo tko, poznaje staklo. Iznimno bogato znanje i virtuoznost koje, od rane mladosti, stječe u okruženju muranskih majstora (Barbini, Salviati) koristi u svojstvu idealnog interpretatora umjetničkih ideja umjetnika (Luciano Gaspari, Raoul Goldoni) te u hrabrom iskoraku inovacijama i eksperimentiranju tehničkim procesima i materijalima, ostvarujući tako snažan unutarnji poriv za vlastitim umjetničkim kreacijama. Punu umjetničku zrelost ostvaruje izložbom u Muzeju moderne umjetnosti u Ca’Pesaro, 1980., povijesnim događajem kojim je dana legitimnost staklu kao punopravnom umjetničkom mediju. Djela su mu izlagana u Europi, SAD-u, Japanu. Dobitnik je više nagrada, među kojima i nagrade  Artelaguna venecijanskog Biennala za rad Vegetazione (1995.).

Foto: Raoul Goldoni, Jezgra (Okovano staklo), 1973. ©Doris Fatur