Igor Grubić: Geste aktivacije – radovi u javnom prostoru
20.6.–25.9.2024.
U četvrtak, 20. lipnja u 20 sati, otvara se velika retrospektivna izložba radova u javnom prostoru Igora Grubića.
Naslovljena Geste aktivacije – radovi u javnom prostoru velika samostalna izložba Igora Grubića predstavit će retrospektivan pogled na umjetnikovo višemedijsko stvaralaštvo nastalo od kraja devedesetih do danas. Dvadesetak radova širokog raspona formata, od minimalnih gesti u vidu teksta, fotografije ili performansa, do projekata koji smjeraju na vanumjetničke ciljeve, smjestit će se u velike dvorane MMSU-a. Javni angažman jedan je od temeljnih poticaja Grubićeva rada što njegovo prvo retrospektivno izlaganje u Rijeci u naslovu ističe. Zaokupljaju ga teme društvenih previranja u devedesetima, među kojima osobitu pažnju pridaje procesima tranzicije i privatizacije, bremenu ratnih razaranja i odgovornosti pojedinca u aktivnom kreiranju pozitivnih društvenih promjena. Utoliko su njegova kritički usmjerena razmišljanja usko vezana za osnaživanje građanskog neposluha, primjenu raznih aktivističkih strategija agitacije i infiltracije u javni prostor. Ulazeći u meko tkivo pacifističke ali uznemirujuće kritike, Grubić predstavlja osebujan primjer umjetničkog aktivizma koji prianja uz duh gerilsko-anarhističnih akcija, a nastavlja se na nasljeđe povijesnih avangardi i konceptualnih praksi šezdesetih i sedamdesetih godina koje su izlaskom na ulicu iskazivale institucionalnu kritiku i želju za izravnom komunikacijom s javnošću.
Izbor radova na izložbi Geste aktivacije predlaže neke od ključnih Grubićevih radova poput antologijskog Crnog peristila (1998.) ili akcije Knjiga i društvo usmjerene protiv PDV-a na knjigu, kojom je iste godine mobilizirao brojne kolege umjetnike u jedinstvenu manifestaciju s konkretnim ciljem. Uz Knjigu i društvo, Grubić akcijama Poziv na smjenu uprave SC-a (2000.) i No-ki-teka (1997./1998.) agitira za promjene kulturnih politika 90-ih, a po prvi put predstavljen fotoperformans Do posljednjeg daha iz 1999. godine komentar je tada nepostojeće institucionalne podrške nezavisnoj kulturiDvokanalna video instalacija East Side Story, uvrštena u kolekciju londonskog Modern Tatea, u plesnoj koreografiji ogoljava nasilje ultra desnih nacionalističkih grupa u Zagrebu i Beogradu, a monumentalna fotografska serija 366 rituala oslobađanja (2008.) sastoji se od mikropolitičkih akcija koje je umjetnik svakodnevno izvodio tijekom godine dana. Izložba uključuje i radove izvedene izvan uobičajenog posttranzicijskog konteksta Istočne Europe, u kojima Grubić proširuje pogled na neuralgične točke na globalnom horizontu intervencijama poput Arhitektura koja nedostaje (2012.), kao i najnoviju seriju radova Another Green World (2021.), niz političko – poetičkih poruka i citata, tekstualnih intervencija na klasičnim historicističkim skulpturama u gradskom parku Villa Comunale u Napulju.
Igor Grubić (Zagreb, 1969.) djeluje kao multimedijalni umjetnik od početka devedesetih. Njegov rad uključuje prostorno-specifične intervencije u javnom prostoru, fotografiju i film. Predstavljao je Hrvatsku na 58. Venecijanskom bijenalu. Grubićeve intervencije u javnom prostoru, kao i filmovi, istražuju političke situacije prošlosti i sadašnjosti. Grubićevu kritičku, društveno-politički posvećenu praksu karakterizira dugoročni angažman i predanost temama koje odlučuje obrađivati. Od dubinskog istraživanja sudbine historijskih spomenika i propasti industrije do ispitivanja teškoća manjinskih zajednica, njegovi se projekti odvijaju tokom nekoliko godina istraživanja i uspostavljanja posebnih odnosa.
Kustosice: Branka Benčić, Kora Girin i Sabina Salamon
Grafičko oblikovanje: Ana Tomić i Marino Krstačić Furić
Edukacija: Ivana Golob Mihić
Tehnički postav: Anton Samaržija, Miroslav Šarić
Podrška: Grad Rijeka, Ministarstvo kulture i medija RH, Primorsko-goranska županija
Fotografija: Igor Grubić, Another Green World, 2021. photo: ©Danilo Donzelli
Fotografije postava, foto: Hrvoje Franjić