GIF i javni urbani prostori
7.7.–14.7.2015., Mali salon
GIF (Graphic Interchange Format), iako široko popularan oblik vizualnog komuniciranja u vremenu deteritorijalizacije, njegovi kapaciteti nisu u potpunosti iskorišteni. U svojoj upotrebi uglavnom je trivijaliziran, premda su neke kulturne institucije prepoznale njegovu vrijednost. Tako je početkom 2014. Tate Britain objavio natječaj za projekt 1840s GIF Party, što je vjerojatno najbliže što je GIF planski prišao povijesti umjetnosti, bivajući prethodno već djelom svijeta umjetnosti kroz aukcije i prodajne galerije. Slični medij – time lapse photography – ima prepoznatu ulogu u procesu dokumentiranja, pogotovo u prezentiranju urbanog razvoja, kao u radu Tri burze, Zacharija Formwalta.
Kratkoća GIF-a, njegova blic forma, efemerna egzistencija i beskrajna repeticija čine ga posebno prikladnim za kritiku/reprezentiranje problema u vezi s ekonomskim aspektima kulture i povijesti umjetnosti, a pogotovo u vezi s arhitekturom i suvremenim urbanizmom. Efektno ilustrira kulturu spektakla i gentrifikaciju protiv koje se građani bore, vizualno dokumentira proces rada, postajući medij objektivnosti. Njegova možda agresivna vizualna pojavnost postaje alegorija trenutačnim odlukama koje se donose bez razmišljanja o dugoročnim posljedicama.
Izložba GIF i javni urbani prostori dio je projekta GIF kao kritička praksa i predstavlja radove umjetnika i kolektiva koji su angažirani (ili su bili u nekim trenucima svog djelovanja) u području borbi za pravo na grad, urbanog razvoja, revitalizacije arhitektonskog naslijeđa i politike prostora. Okrenuti su socijalnim i kulturnim aspektima urbanih problema ili političkim aspektima umjetničke produkcije. Unatoč tome što su ove GIF studije vizualno vrlo jednostavne, one sadrže višeslojne narative o efektima neoliberalizma i globalne tranzicije.
GIF kao kritička praksa je zamišljen kao dugotrajni projekt koji će uključiti umjetnike, aktiviste, kolektive i istraživače koji su već stvarali u ovom formatu i one koji će ga povezati s relevantnim aktualnim problemima. Jedan od ciljeva projekta je povezati kulturno naslijeđe, uključujući arhive i kolekcije, s ovom vrstom novog medija.
Sonja Jankov
Sudionici:
Sonja Bajić (Francuska)
BLOK + Rafaela Dražić (Hrvatska)
Detelinara: lokalne politike i urbana samouprava (Srbija)
Happy Trash arhiv (Srbija)
Igor Juran (Hrvatska)
Metasitu: Eduardo Cassina i Liva Dudareva (Španjolska / Litva / global)
Nemanja Cvijanović (Hrvatska)
Ivana Korać (Srbija)
Ida Križaj + Idis Turato (Hrvatska)
Mladen Miljanović (Bosna i Hercegovina)
NS Build (Srbija)
Rena Rädle, Vladan Jeremić + Motel Trogir (Srbija / Hrvatska)
Monika Sigeti (Srbija)
Slobodan Stošić (Srbija)
Ulična galerija + Inicijativa Ne da(vi)mo Beograd (Srbija)
Ivan Šuletić (Srbija)
Više:
http://cargocollective.com/gifcritique/GIF-and-Public-Urban-Space
http://cargocollective.com/gifcritique/News
Kustosica: Sonja Jankov
http://www.kamov-residency.org/hr/stvaraoci/sonja-jankov
Izložba je realizirana tijekom boravka u rezidenciji Kamov u suradnji s MMSU i Gradom Rijekom
Foto:
Ida Križaj, Idis Turato, Društveni i kulturni centar Hartera, 2015.
Metasitu Eduardo Cassina i Liva Dudareva, Invetar javnog prostora, 2013.
Otvorenje: utorak, 7. 7. 2015. u 20 sati
Prezentacija:
utorak, 14. 7. u 19 sati u Malom salonu
Sonja Jankov: Umjetničke intervencije u javnim prostorima Vojvodine