13.08.2021

Galerija slobodnog izbora (1994. – 1995.)

Galerija slobodnog izbora predstavljala je neformalni izlagački program u alternativnim (ne izlagačkim) prostorima nekadašnje Moderne galerije Rijeka, danas Muzeju moderne i suvremene umjetnosti. Neformalni izložbeni program odvijao se u uredu ravnatelja, u radnim prostorima Muzeja, po hodnicima i stepeništu institucije. Galerija slobodnog izbora započela je s radom 22. prosinca 1994. i spontano se ugasila tijekom 1995. godine, nakon nekoliko izložbenih projekata i pripadnih mu tematskih okupljanja s umjetnicima i publikom.

Rad Galerije slobodnog izbora temeljio se (što sam naziv definira) na samoinicijativnom i slobodnom izboru riječkih umjetnika da se predstave publici izvan službenih, a time i financiranih programa Moderne galerije u Rijeci. Okupljanja aktera, umjetnika, publike, novinara i djelatnika Moderne galerije odvijao se paralelno službenim programima.

Raspoloživi arhivski materijal o kratkom djelovanju Galerije slobodnog izbora nalazi se u hemeroteci današnjeg Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, a izvori su uglavnom građa prikupljena iz dnevnih tiskovina, te naknadno vođenih razgovora s tadašnjim akterima scene, dok je kataloška građa izostala zbog nedostatka financijskih sredstava za popratne kataloge i fotodokumentiranje neformalno vođenih programa.

Danas su dostupni arhivski podatci o samo dvije izložbe, prvoj akademskog slikara Zlatka Kutnjaka, i drugoj akademskog kipara Zvonimira Kamenara.

Samostalna izložba slika Zlatka Kutnjaka bila je izbor iz ciklusa nastalog 1987. godine pod nazivom Cvijeće zla – novac zla. Otvorena je 22.12.1994., kada je ujedno inauguriran rad novonastale Galerije slobodnog izbora. Zmijice, kako je glasio naziv Kutnjakove izložbe, po riječima Berislava Valušeka bile su „pornografija kojom se pokušava denuncirati pornografiju stvarnosti“. Pod pojmom „pornografije stvarnosti“ Valušek je smatrao niz događanja u političkom, medijskom i svim ostalim društvenim smislovima, napose u teškom vremenu devedesetih godina 20.stoljeća u Hrvatskoj. O postavu spomenute izložbe svjedoči fotografija koja dokumentira otvaranje, danas u foto-arhivu riječkog MMSU-a[1].

Jedan rad kipara Zvonimira Kamenara bio je u hodniku pored ureda ravnatelja. Skulptura naziva Zlatna mumija, prvi je put prikazana u Malom salonu 1982. godine na izložbi Zlatno doba. Asocirala je na egipatski izvornik nadopunjen fotografijama koje dokumentiraju proces nastanka djela. Unutar skulpture nalazili su se predmeti poput umjetnog srca, bočice s krvlju i novina s političkim informacijama, simbolično zamotani u tkaninu koja asocira „mumificiranje“. U tekstu o izloženom radu[2] piše da su tu bile „zapečaćene vjerodajnice i rotulusi ispred mumije kao su sastavni dio izložbe“ te da se „pisanjem i fotografijom dokumentirao skeč o hijeroglifima današnjice“.

Premda su pokretanje i djelovanje Galerije slobodnog izbora medijski popratili likovni kritičari i povjesničari umjetnosti (Nataša Šegota u intervjuu s Berislavom Valušekom u Novom listu, 7. siječnja 1995.; Zlatko Gall u Slobodnoj Dalmaciji, 4. siječnja 1995. i Nataša Ivančević u Konturi, 1. veljače 1995.), i premda su samo otvorenje Galerije najavili dnevni mediji Večernji list, Slobodna Dalmacija, La voce del popolo i Novi list – Galerija slobodnog izbora nije zaživjela.

[1] Podaci o izložbi su dostupni iz teksta: Šegota, Nataša, Neformalno u formalnom: Galerija slobodnog izbora i Berislav Valušek, ravnatelj s galerijom u uredu, Novi List, 07.01.1995., str. 6
[2] Šegota, Nataša, Faraon kao čovjek i čovjek kao faraon: ‘Zlatna mumija’ Zvonimira Kamenara u Galeriji slobodnog izbora pri Modernoj galeriji, Novi list, 07.04.1995.

 

Izvori:

Ivančević, Nataša, Šutnja nije zlato, katalog izložbe Formalno↔Angažirano, Rijeka, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, 2008.

Kamenar, Zvonimir, Novi list, 28.06.1974.

Šegota, Nataša, Faraon kao čovjek i čovjek kao faraon: ‘Zlatna mumija’ Zvonimira Kamenara u Galeriji slobodnog izbora pri Modernoj galeriji, Novi list, 07.04.1995.

Šegota, Nataša, E, moj Maljeviču, razgovor sa Zlatkom Kutnjakom, Novi list, 04.02.1995.

Valušek, Berislav, Poziv na otvorenje Galerije slobodnog izbora, Rijeka, Moderna galerija Rijeka, 1994.

Valušek, Berislav, Strategije promjena: Likovna Rijeka 1980.-1995., Rijeka, Adamić, 2007.

 

 

Arhivski materijal u sklopu kolegija Suvremena umjetnost uredile su Stella Baki i Ida Krstulović, studentice I. godine diplomskog studija Povijesti umjetnosti pri Filozofskom fakultetu u Rijeci, u akademskoj godini 2020/2021.

 

Tekstovi u kategoriji Na drugi pogled nastali su istraživanjem arhive i hemeroteke MMSU-a, o riječkoj sceni devedesetih godina, iz pera studenata diplomskog studija Povijesti umjetnosti pri Filozofskom fakultetu u Rijeci.