Promocija dviju publikacija Sanje Iveković na riječkome Vrisku

16.9.2024. u 18.30h

Sanja Iveković
Sanja Iveković (Zagreb, 1949.) diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1970., a već je 1973., zajedno s Daliborom Martinisom, postavila temelje u videoumjetnosti u Hrvatskoj. Od 1972. do 1976. bavila se i grafičkim dizajnom za emisije Televizije Zagreb. Od 1976. posvetila se isključivo videu i performansu, a velik broj svojih videoradova ostvarila je tijekom studijskog boravka u Kanadi 1978. te u razdoblju od 1990. do 1993. godine.

Generacijski i umjetnički dio je Nove umjetničke prakse koja negira ustaljene estetske vrijednosti i teži interaktivnom odnosu s okolinom/publikom. U prvi plan postavlja djelovanje u duhu društvenog aktivizma uporabom medijskog prostora kao jednog od oblika istraživanja i izražavanja, ističući pritom etička ishodišta umjetnosti i umjetničkog rada. U radu se koristi dokumentom, fotografijom, performansom, instalacijom, akcijom i intervencijom u urbanom prostoru. Među prvim je hrvatskim umjetnicama vezanim uz feminističku umjetničku praksu. Propituje i problematizira položaj žene u suvremenom društvu, osobito u svijetu medija, te utjecaj koji umjetno konstruirana društvena predodžba ima na život žene. Često je ishodište njezinih radova ona sama postavljajući autobiografske podatke u temu i kontekst koji istražuje i predstavlja. Svoju feminističku aktivnost zaokružila je i osnivanjem udruge Elektra – ženskog umjetničkog centra u Zagrebu, te angažmanom na Ženskim studijima gdje predaje od 1994. U svome radu Sanja Iveković bilježi brojna izlaganja na svim značajnijim svjetskim događanjima suvremene umjetničke prakse. Na Documenti je sudjelovala čak četiri puta (1987., 2002., 2007 i 2012.), a predstavila se i na Manifesti u Luxemburgu (1998.) i bijenalu u Istambulu (2007.), dok su je mediji, popraćajući njezinu retrospektivnu izložbu Sweet Violence u Muzeju moderne umjetnosti 2011. najavili kao prvu Hrvaticu u newyorškoj MoMai.

★★★★★

MAKE UP – MAKE DOWN

U izdanju MMSU netom je izašao katalog videoretrospektive Sanje Iveković pod nazivom MAKE UP – MAKE DOWN. Grafički dizajn potpisuje zagrebački studio OAZA, a nastala je nakon istoimene izložbe održane u MSU-u 2021 – 2022. godine. Bogato opremljena vizualima, publikacija raspliće pitanja i teme ključne za umjetničku praksu Sanje Iveković, no iznimna je po tome što donosi četiri eseja posvećena isključivo video produkciji kojom se umjetnica svrstala u red pionirskih feminističkih intervencija na polju suvremene umjetnosti.

 

Jao si ga onome tko se boji duhova

Umjetnička knjiga Sanje Iveković, realizirana u suradnji s Milošem Đurđevićem kao urednikom i Barbarom Blasin koja potpisuje grafičko oblikovanje, donosi izbor od pedesetak pjesama umjetničine majke Nere Šafarić-Iveković (1919 – 1988) pronađenih u obiteljskoj arhivi. U knjigu je uvrštena i dokumentacija iz Drugog svjetskog rata kad je Nera kao pripadnica komunističkog otpora privedena od fašističkih i ustaških vlasti i potom deportirana u Auschwitz. Njezine fotografije iz tog razdoblja nisu sačuvane, a jedna je od ključnih vizualnih intervencija Sanje Iveković supostavljanje majčinih fotografskih portreta nastalih prije Drugog svjetskog rata, na kojima nosi prugastu košulju, uz fotografije logoraša iz Auschwitza u prugastim odorama snimljenima u vrijeme oslobađanja logora.

PONEDJELJAK, 16.09.2024.

MMSU Jaslice

18.30 Promocija kataloga videoretrospektive
Sanje Iveković, MAKE UP – MAKE DOWN

Sudjeluju: Sanja Iveković, Branka Benčić, Sabina Salamon i Tanja Vrvilo

Promocija knjige Sanje Iveković: Jao si ga onome tko se boji duhova

Sudjeluju: Sanja Iveković, Barbara Blasin, Miloš Đurđević, moderira: Brigita Miloš