Dva pogleda na rezidencije u vizualnim umjetnostima

21.11.2024. u 11h

Muzej moderne i suvremene umjetnosti u četvrtak 21. 11. s početkom u 11 sati organizira simpozij o umjetničkim rezidencijama.

Simpozij: Dva pogleda na rezidencije u vizualnim umjetnostima
Datum i vrijeme: 21. studenog 2024., od 11:00 do 16:00 sati
Lokacija: MMSU, Krešimirova 26c, Rijeka
Jezik programa: engleski

Simpozij Dva pogleda na rezidencijalne programe u vizualnim umjetnostima kroz dva komplementarna okrugla stola okuplja predstavnike i organizatore rezidencije i umjetnike različitih generacija koji su na rezidencijama sudjelovali.  Ovim susretom želimo potaknuti diskusiju o različitim ulogama rezidencijalnih programa kao prostora za umjetničko istraživanje i eksperiment,  individualan umjetnički razvoj, ali i umrežavanje i međunarodnu vidljivost. Simpozij ima za cilj predstaviti dobre prakse i različite modele rezidencijalnih programa, razmijeniti iskustva o izazovima s kojima se organizatori i umjetnici susreću (financijskim, administrativnim, koncepcijskim) te promovirati rezidencijalne programe među riječkim umjetnicima, studentima i lokalnom zajednicom.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti od 2014. godine vodi Rezidencijalni program Kamov, osnovan 2011. godine od strane Odjela za kulturu Grada Rijeke. Od 2020. godine MMSU se kao programski partneri pridružuju Gradska knjižnica Rijeka i Hrvatski kulturni doma na Sušaku. Rezidencijalni program Kamov je organiziranim dužim i kraćim boravcima dosad ugostio preko 500 umjetnika, teoretičara i stvaralaca iz Hrvatske i svijeta te surađivao s mnogobrojnim organizacijama, institucijama i pojedincima u području kulture čiji je rad usmjeren na pomicanje granica tradicionalnih medija i praksi.

 

PROGRAM SIMPOZIJA

11:00 uvodna riječ

11:15  prvi okrugli stol: Organizatori rezidencija
Teme: izazovi u osiguravanju financiranja, održavanja prostora, predstavljanju umjetničkog rada lokalnoj zajednici i donatorima te evaluaciji rezidencija

Sudionici:

Francesca Lazzarini (kustosica i likovna kritičarka, voditeljica AiR Trieste)

Yasmín Martín Vodopivec (pomoćnica ravnateljice MGLC Ljubljana, Švicarija)

Tiziana i Isabella Pers (umjetnice i osnivačice rezidencije RAVE East Village, Trivignano Udinese)

Organizatori će podijeliti svoja iskustva u vođenju rezidencijalnih programa, otkrivajući kako odgovaraju na administrativne, logističke i kreativne izazove te kako evaluiraju uspješnost programa.

Q&A – diskusija, prijedlozi i komentari

12:15  pauza

12:30  Drugi okrugli stol: Umjetnici i rezidencijalni programi
Tema: Značaj rezidencijalnih programa za umjetnike – prednosti, utjecaji na rad i proces prijava
Sudionici:

•  Nadija Mustapić, vizualna umjetnica i redovita profesorica APURI

• Katarina Kožul, vizualna umjetnica i umjetnička direktorica festivala STIFF

•  Siniša Ilić, vizualni umjetnik

Umjetnici će govoriti o svojim osobnim iskustvima, istaknuti značajne rezidencije u kojima su sudjelovali te raspraviti kako su takvi programi utjecali na njihovu umjetničku praksu.

Q&A – diskusija, prijedlozi i komentari

 

13:30 – Pauza za ručak i kavu

14:30 – vodstvo izložbom „Kontinuiteti i prekidi“ i vodstvo Siniše Ilića instalacijom „Površinski kop“ u Arhivu BAD.co

Simpozij je otvoren za sve zainteresirane – od umjetnika i kulturnih radnika do studenata i šire javnosti.

Podrška: Grad Rijeka i Ministarstvo kulture i medija RH

U sklopu programa Nulti sat i Rezidencijalnog programa Kamov

 

BIOGRAFIJE:

Francesca Lazzarini je predavačica, istraživačica i kustosica. Doktorandica je na programu Naprednih praksi na Odsjeku za vizualnu kulturu na Goldsmithsu, Sveučilište u Londonu. Njezina istraživanja usredotočena su na postfotografsko, u smislu dinamičnog prostora za promišljanje zajedništva putem slika. Od 2007. do 2013. Francesca je radila za Fondazione Fotografia Modena i pripadajuću Školu za napredna istraživanja. Otad radi samostalno, kurira izložbe i vodi projekte u suradnji privatnim i javnim institucijama, kao što su SixtyEight Art Institute, Kopenhagen; FMAV, Modena; Kunsthaus, Graz; Škuc Gallery, Ljubljana; IC-CD, Rome; Galerija Kortil, Rijeka; Fondazione Francesco Fabbri, Treviso; BACO, Bergamo. Njezine kustoske prakse teže dugotrajnijim projektima temeljenima na istraživanju, kolaboraciji i eksperimentiranju. Među njima su: Absent Audience (2020. – 2022.), POIUYT (2017 – ), Neuro-Revolution (2019. – 2020.), Talking (about) Images (2018. – 2019.) i Stories from the Edges (2015. – 2016). Francesca Lazzarini predaje na LABA-i u Bresciji (Libera Accademia di Belle Arti – Slobodna akademija likovnih umjetnosti). Također, vodi rezidencijalni program AIR Trieste, koji je pokrenut 2016. godine.

Yasmín Martín Vodopivec je kustosica i kulturna menadžerica. Od 2011. djeluje kao pomoćnica ravnateljice u Međunarodnom grafičkom likovnom centru (MGLC) u Ljubljani, a 2017. osmislila je i cjelogodišnji projekt pod nazivom Švicarija: Community, Art and Nature, koji definira viziju za dugoročni operativni fokus rada Kreativnog i rezidencijalnog centra MGLC Švicarija. Projekt je osvojio nagradu Živa, koju dodjeljuje Forum slavenskih kultura. Pored ostalog, Yasmín je kurirala izložbu The Anatomy Lesson Regine José Galindo (2013.), bila je članica kustoskog kolektiva na 32. bijenalu grafičke umjetnosti u Ljubljani (Birth as Criterion) i kurirala je izložbu I don’t belong here Hamje Ahsana, održanu na 34. bijenalu grafičke umjetnosti u Ljubljani (2021.). Urednica je serije publikacija Art in Tivoli Park, a i sama piše za razne časopise. Također, članica je nekoliko stručnih panela o vizualnoj umjetnosti, kulturnoj medijaciji i međunarodnoj suradnji te radi i kao predavačica na World of Art, School for Curatorial Practices and Critical Writing.

Tiziana Pers rođena je 1976., a živi i radi u Trivignano Udineseu, Italija. Diplomirala je s najvišim ocjenama na studiju umjetnosti i stekla doktorat iz komparativne književnosti na Sveučilištu u Udinama. Kao vizualna umjetnica i aktivistkinja, istražuje odnos između ljudskih i ‘ne-ljudskih’ životinja, kao i povezanost između različitih oblika dominacije i diskriminacije.  Tiziana radi u različitim medijima, uključujući performans, video, crtež, slikarstvo i instalaciju, a redovito surađuje sa zoolozima, znanstvenicima, zoantropolozima i filozofima. Njezinu umjetničku praksu definiraju dva glavna trajna projekta: Art_History i RAVE East Village Residency. RAVE East Village Residency umjetnički je projekt koji je Tiziana osnovala sa svojom sestrom Isabellom. Projekt istražuje ulogu i odgovornost suvremene umjetnosti u odnosu na drugost koju predstavljaju životinje, naglašavajući potrebu za promišljanjem ljudskosti kroz biocentrizam i antispecizam. Tiziana je surađivala s filozofima, znanstvenicima i povjesničarima umjetnosti na raznim publikacijama, filozofskim esejima i istraživanjima. Također je izlagala svoj rad i raspravljala o odnosu između ljudi i neljudskih životinja te o suvremenoj umjetnosti i filozofiji na sveučilištima, međunarodnim festivalima te u kulturnim institucijama.

Isabella Pers razvija svoje projekte služeći se raznim umjetničkim jezicima – kroz slikarstvo, participativne instalacije i performanse, video, fotografiju i crtež. Ovi pristupi “vrlo su jasno povezani zajedničkim elementima, odnosno glavnim temama njezinog umjetničkog istraživanja: zabrinutošću za stanje planeta, promatranjem društvenih, prirodnih i kulturnih ekosustava, političkim krizama i transformacijama ubrzanima globalizacijom te, iznad svega, snažnim osjećajem osobne odgovornosti” (Pietro Gaglianò).Sa sestrom Tizianom, Isabella je suosnivačica projekta RAVE East Village Artist Residency. Riječ je o participativnom meta-projektu koji potiče istraživanje, produkciju i raspravu o suvremenoj umjetnosti, i to u korelaciji s biocentričnom filozofijom i antispecističkom misli. Isabella je bila članica žirija programa Unsolicited Proposal (2014. – 2015.) i Franchise Program (2015.) na Apexartu u New Yorku. Sudjelovala je u brojnim razgovorima i diskusijama u institucijama kao što su Ludwigov muzej u Budimpešti, PAC Padiglione d’Arte Contemporanea u Milanu, PARC Performing Art Research Center u Firenci, Muzej moderne i suvremene umjetnosti Casa Cavazzini u Udinama, Međunarodni forum InCE/Continental Breakfast u Veneciji, Transpolitica Festival na Festivalu dell’Internazionale u Ferrari te u Trieste Contemporanei, kao i u mnogim drugim institucijama i festivalima.

Nadija Mustapić (Rijeka, 1976., www.nadijamustapic.com) djeluje u polju audio-vizualnih i likovnih umjetnosti istražujući višedimenzionalne odnose prostora i njegove reprezentacije, subjektivnosti, kontingentosti, političnosti. Pristup bazira na audio-vizualnom dokumentarizmu i pritom proširuje definiciju dokumentarizma. Izlagala je samostalno (Hippolyte Gallery, Helsinki, MMSU Rijeka, Cecile R. Hunt, St.Louis, MKC Split, Dom HDLU Zagreb..) i skupno (Si:n Festival o video art & performance Ramallah,  Faulconer Gallery Grinnell, TH-T nagrada Zagreb, Directors Lounge Berlin, Instants Video Marseilles,  Contemporary Art Ruhr Media Art Fair Essen..). Dobitnica je stipendija i nagrada (Saari Residency/ Konnen Foundation, Headlands Center for the Arts, Capital City Arts Initiative, Scuola Internazionale di Grafica, Peggy Guggenheim Museum Internship…). Diplomski studij završila je 1999. godine na Odsjeku likovnih umjetnosti pri Filozofskom fakultetu u Rijeci. Poslijediplomske studije (MA 2004., MFA-Terminal Degree, 2005.) završila je na Sveučilištu u Iowi. Od 2006. živi u Rijeci, predaje na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci u zvanju redovite profesorice.

Katarina Kožul rođena je 1998. u Novom Sadu. Diplomirala je na Katedri za kiparstvo pri Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. U svojem radu istražuje mogućnosti vizualne umjetnosti s naglaskom na rad u zajednici i likovnu edukaciju. Kao stipendistica Ministarstva vanjskih poslova u Japanu završila je MIRAI edukacijski program za studente umjetnosti u Tokiju. Tijekom studija radila je u Galeriji SKC te u Udruzi za neformalno kulturno-umjetničko obrazovanje VMB. Nakon višegodišnje suradnje, izabrana je kao nova umjetnička direktorica STIFF-a, prvog međunarodnog studentskog filmskog festivala u Hrvatskoj. Do sada je izlagala na nekoliko skupnih izložbi u Hrvatskoj te sudjelovala u različitim edukacijsko-umjetničkim projektima u Zagrebu, Bruxellesu, Novom Sadu, Leeuwardenu i Tokiju.

Siniša Ilić (Beograd, 1977.) vizualni je umjetnik koji djeluje kroz različite medije, a bavi se društvenim pojavama i mehanizmima, s fokusom na oblike rada, napetosti u društvu, pojave nasilja i nestabilne situacije. Izlagao je u MSU-u, Muzeju afričke umjetnosti, Kulturnom centru i na Oktobarskom salonu u Beogradu, Muzeju MAXXI u Rimu, muzejima Tate Modern i Calvert 22 u Londonu, muzeju Georges Pompidou i Fondaciji Kadist u Parizu, na Ural Biennaleu u Jekaterinburgu, u Kunshalleu, WUK-u i Open Spaceu u Beču, na LOFOTEN festivalu, u galeriji Nova u Zagrebu i MSU u Zagrebu i Ljubljani, u Kunstraumu u Innsbrucku, Nacionalnoj galeriji u Pragu itd. Među osnivačima je TkH – umjetničko-teorijske platforme iz Beograda (2000. – 2017). Istražuje oblike kolektivnog rada i poziciju umjetnika kao kustosa te se bavi dizajnom izvedbenog prostora.

Foto: Tanja Kanazir