Predstavljanje monografije Gorana Petercola „Konvencije“ u četvrtak u MMSU-u

5.12.2019. u 19:00 @ MMSU

U četvrtak 5. prosinca u 19 sati bit će predstavljena monografija umjetnika Gorana Petercola naslovljena „Konvencije“.

Monografiju je Muzej izdao u studenom ove godine, povodom Petercolove retrospektivne izložbe „Ne brini o poetici, ona će doći sama“ koja je, kao dio programskog pravca Doba moću projekta Europske prijestolnice kulture, u MMSU-u postavljena do 5. siječnja 2020.

Pisana na engleskom jeziku jer se obraća međunarodnoj publici, monografija „Konvencije“ nastoji pojasniti Petercolova interesna područja, od početaka njegovog djelovanja u sedamdesetima do danas. Ne čini to predstavljajući njegovo stvaralaštvo po segmentima već ističe osnovne pojmove i čitatelju daje smjernice za razumijevanje umjetnikovog rada.

Kako u uvodu monografije navodi njena urednica Sabina Salamon, Petercol se bavi paletom od 70-ak uvijek prisutnih temata koji se međusobno križaju, nadopunjuju, variraju, dodiruju i s vremena na vrijeme aktualiziraju, nudeći nove odgovore na opće životno pitanje: kako stvarati umjetnost? Već kroz sam naslov – „Konvencije“ – umjetnik čitatelju/gledatelju postavlja pitanje o značenju konvencija za njega samog. Posljednji i zaključni od ukupno šest tekstova monografije, tekst Sabine Salamon, i naslovom postavlja upravo to pitanje: „Je li Goran Petercol nekonvencionalan umjetnik?“, odnosno dalje, kako je uopće moguće biti konvencionalnim umjetnikom ako se svaki umjetnik mora izboriti za vlastitu poziciju.

U monografiju uvodi razgovor Petercola i povjesničarke umjetnosti Sabine Schaschl naslovljen „Skladište mogućnosti“ koji kroz opsežnih dvadeset pitanja podastire širi kontekst umjetnikovog djelovanja, od početaka aktivnosti na zagrebačkoj sceni koja je odigrala važnu ulogu za njegove formativne godine do kulturnog konteksta u Jugoslaviji. Pisac i nezavisni kustos Chris Sharp u tekstu „Ekonomija postojanja Gorana Petercola“ donosi misao o Petercolovoj uzornoj ekonomiji stvaranja koju karakteriziraju nepretencioznost i asketska suzdržanost. Kustos Vladimir Vidmar svoj tekst „Pljesak jednog dlana“ zasniva na zapažanju podudarnosti između Petercolovog rada i takozvanih koana, zen-budističkih pitalica na koje je nemoguće dati jednoznačan i racionalan odgovor. Teoretičar Miško Šuvaković u tekstu „Sjene, označitelji i optički tekstovi – odsutna / prisutna svjetlost“ razmatra Petercolove radove sa svjetlom u kojima ključnu ulogu zauzima fenomen sjene.

Monografija donosi bogat i atraktivan vizualni materijal raspoređen u četiri poglavlja koja, ne robujući kronologiji niti umjetnikovoj odanosti određenom mediju, evidentiraju ponavljajući ritam zaokupljenosti konceptima. Prvo poglavlje „Ograničeni prostori“ odnosi se na Petercolov polazišni moto da umjetnik stvara po nužnosti, suprotno konvencionalnom mišljenju da umjetnik stvara iz nadahnuća. Drugo poglavlje otvara temu slobode. Pod nazivom „Ja, ili: gdje je autor?“ predstavlja radove koji reflektiraju pitanje autora kao nezaobilaznu konvenciju modernizma i s njim povezane neponovljivosti stvaranja i originala. Poglavlje „Učiniti stvari vidljivim“ odnosi se na konvenciju hijerarhije bitnog i nebitnog u umjetničkom stvaranju, što možemo prepoznati kao jedinstvenu petercolovsku temu, dok četvrto poglavlje „Nizovi“ rezimira i objedinjuje temate koji su već zastupljeni u prethodnim poglavljima, poput međuprostora, nemogućnosti da stvaranje započne od ničega, ukidanje hijerarhija, arbitrarnost ukusa i odluke.

Monografiju „Konvencije“ u četvrtak će predstaviti urednica Sabina Salamon, dizajner monografije (i postava izložbe) Željko Serdarević, jedan od autora tekstova Vladimir Vidmar te sam umjetnik.

Predstavljanje: MMSU, 5.12. u 19 sati