Biennale Kvadrilaterale 3 – Medijska umjetnost – Uglovi i sjecišta

8.12.2009.–13.1.2010., MMSU

Muzej moderne i suvremene umjetnosti po treći put predstavlja jednu od najvažnijih regionalnih umjetničkih manifestacija – Biennale Kvadrilaterale.

Umjetnici:
Hrvatska: Helena Bulaja, Vlatko Čerić, Dalibor Martinis, Ivan Marušić Klif
Italija: Elastic Group of Artists Research, Lorenzo Pizzanelli, Carlo Zanni, Eva & Franco Mattes aka 0100101110101101.org
Mađarska: Marton Andras Juhasz, Adam Somlai Fischer, Janos Sugar, Julia Vecsei
Slovenija: Uršula Berlot, Marko Košnik, Luiza Margan & Miha Presker, son:DA

Umjetnička direktorica BQ3: Christiane Paul

Biennale je započelo svoju povijest 2005. godine kulturnom razmjenom četiriju susjednih zemalja, članica inicijative Kvadrilaterale – Hrvatske, Slovenije, Mađarske i Italije, s naglaskom na predstavljanje suvremene umjetničke prakse, njezinih recentnih kretanja, uzbudljivih izričaja, novih oblika i medija.

Za razliku od svojih tematskih prethodnika Relativizma (2005.) i Heroja kulture (2007.), ovogodišnji Biennale Kvadrilaterale prvi se put bavi umjetnošću novih medija – onom koja kao svoj medij koristi digitalne tehnologije koje su dubinski oblikovale suvremeno društvo. Biennale Kvadrilaterale ispitat će različite uglove i sjecišta koja proizlaze iz poveznih značajki novih medija u odnosu spram specifičnoga političkog, ekonomskog i kulturnog konteksta zemalja sudionica.

Kustoski tim – Christiane Paul (SAD), Nina Czegledy (HU), Peter Tomaž Dobrila (SL), Darko Fritz (HR) i Elena Giulia Rossi (IT), premijerno će predstaviti 16 radova medijske i digitalne umjetnosti, po estetskim i tehnološkim konstelacijama zasigurno među najinovativnijim umjetničkim područjima. Postavom u MMSU-u i na nekoliko drugih mjesta u Rijeci, izložba će biti integrirana u urbani prostor Rijeke, čime će grad za vrijeme trajanja Biennala doista postati regionalno središte umjetnosti novih medija.

Izložba daje uvid u značajke medijske umjetnosti kao što su njezina povezivost, interaktivnost, umreženost i prilagodljivost u odnosu na čovjeka te time reflektira aktualni trenutak informacijskog društva, dok sama manifestacija nadilazi predviđene nacionalne granice i poprima puno širi regionalni učinak. Uz to, Biennale kao umjetničku direktoricu ugošćuje Christiane Paul iz SAD-a, a u OFF programu četvero umjetnika iz zemalja nečlanica Kvadrilaterale, pa i time opravdano dobiva karakter multilateralnog događanja koje iz polazišnoga zemljopisnog formata prelazi u otvorenu matricu povezanosti i perspektiva što oblikuju okvir suvremene medijske kulture.

Kustoski odabir nudi različite perspektive spram današnje umjetnosti i kulture te skreće pozornost na mnogostruke veze izmeñu oblika i tema. Tu pripadaju sjecišta različitih medija poput kinematografije, fotografije i performansa, sjecišta izmeñu vremena i prostora (što omogućuju telekomunikacije), izmeñu lokalne i osobne povijesti i politike te prirodnog i tehnološkog prostora (Christiane Paul, umjetnička direktorica Biennala Kvadrilaterale).

Hrvatska selekcija

Site specific instalacijom Globalna slika / Senzor ljudskog stanja, umjetnik Dalibor Martinis osvijetlit će globus na zgradi Transadrije u riječkoj luci, oslanjajući se na dnevna izvješća o globalnom gospodarstvu, burzama, katastrofama, zdravlju, međunarodnim odnosima i sukobima, građanskim slobodama, zaštiti okoliša i medijima, koja pružaju podatke za mjerenje trenutačnog stanja čovječanstva te pomoću softvera mijenjaju boje globusa. Pomoću sličnih senzora Globalna slika simultano će biti pokrenuta u Zagrebu i Zadru.
Jedan od pionira medijske umjetnosti, znanstvenik Vlatko Čerić, predstavlja se apstraktnom animacijom Pulsiranje, zasnovanom na algoritamskom programiranju, a Ivan Marušić Klif u radu Telephoning 2 povezat će MMSU i javne telefonske govornice u Hrvatskoj, stvarajući nematerijalnu – privremenu zvukovnu skulpturu. Interaktivni film Mehaničke figure – 20.000 okretaja na NET-u Helene Bulaje, inspiriran likom i djelom Nikole Tesle, vodi korisnika kroz povijest tehnološkog i društvenog razvoja na put oko svijeta, od Zagreba preko Londona, New Yorka i Tokija do Novog Zelanda.

Talijanska selekcija

U radu Sintetički performansi, duo Eva & Franco Mattes aka 0100101110101101.org izvodi virtualne performanse ikona suvremene umjetnosti u kontekstu Drugoga života, dok Elastic Group of Artists Research u videu Remix grada predstavlja metaforu suvremene urbane metropole – informatičku matricu prožetu ekonomskim pokazateljima, tehnološkim procesima, statističkim podacima te općenitim slikovnim i jezičnim sustavom informacija.
Umjetnik Lorenzo Pizzanelli u radu Marinetti alla Quarta oživljava uz pomoć umjetne inteligencije duh F. T. Marinettija, utemeljitelja futurizma, a Carlo Zanni manipulira s realnošću prostora i vremena, stvarajući hibridni filmski žanr između dokumentarca i fikcije, mrežne umjetnosti i kinematografije.

Mađarska selekcija

Marton Andras Juhasz u radu iGarden ispituje granice između znanosti i umjetnosti, pokušavajući rasvijetliti nevidljive i kvantitativno nezahvatljive odnose između ljudi, tehnologije i prirode. Julia Vecsei u kompozitnom interaktivnom videu Rendez-vous à seconde  istražuje urbanu i vlastitu svakodnevicu iste lokacije u različitim vremenskim intervalima.
Janos Sugar u videoinstalaciji Mute ironično preobražava snimke aktualnih predizbornih debata iz različitih zemalja u raspravu o odnosima moći unutar sustava suvremene umjetnosti. Školovanjem arhitekt, Adam Somlai-Fischer izradio je, zajedno sa suradnicima, novu vrstu kamere, Wifi kameru, kojom vizualizira dinamičan – oku nevidljiv, a zapravo svakodnevan – elektromagnetski prostor uspostavljen bežičnim vezama.

Slovenska selekcija

Art duo Luiza Margan & Miha Presker instalacijom Formication prikazuje žive organizme, kolonije mrava čiji se život odvija na autorskim crtežima, formirajući na taj način novu i dinamičnu topologiju crteža. Presijecanjem prirode i tehnologije, znanosti i umjetnosti, bavi se i Uršula Berlot. U videoradu Pulsation pokušava zahvatiti spoznajni aparat i kreativne procese preko dijagnostičke metode rendgena, utjelovljene u pokretnim slikama autoričina mozga.
Umjetnički tandem son:DA u radu Panorama pokazuje kako se sve više identificiramo s tehnologijom te kako gubimo centralnu poziciju u odnosu na svijet strojeva. Marko Košnik interaktivnom instalacijom Ditopia Signpost pruža mogućnost gledatelju da se upozna s muzejskom institucijom (lokacijom, prostorima, ljudima…) te istražuje pitanja javnih i manje javnih prostora, percepciju prostora iz različitih uglova i tehnoloških pozicija (mrežnih veza, nadzornih kamera, sustava navigacija…).

Kalendar događanja:
Otvorenje izložbe: 8. 12. 2009. u 19 sati, MMSU, Rijeka
After Art Party – Arca Fiumana u 21 sat

Predavanje Christiane Paul, umjetničke direktorice Biennala:  BQ3 – Perspektive medijske umjetnosti
Razgovor s umjetnicima i kustosima BQ3, srijeda, 09. 12. 2009., 11 – 13 sati, MMSU

Popratni program:
Predstavljanje zbornika međunarodnog simpozija (Novo)medijska umjetnost u muzejima
http://mmsu.multilink.hr/, utorak, 15.  12. 2009. u 19 sati,
Tomislav Brajnović: predstavljanje međunarodnog interdisciplinarnog projekta The Arctic Circle / http://www.thearcticcircle.org/, srijeda, 13. siječnja 2010., 19 sati, MMSU

BQ tura – vodstvo kroz izložbu
(organizirani posjet svim izložbenim prostorima, vožnja tuRIstičkim autobusom)
srijeda, 16. prosinca 2009., 17–20 sati
utorak, 12. siječnja 2010. , 17–20 sati
Prijave za BQ turu i vodstva izložbom: 051 492611, 051 492615; mmsu-rijeka@ri.t-com.hr
Ulaznica: 15 kuna

BQ OFF program
ponedjeljak, 18. siječnja 2010., 19 sati, MMSU
Alban Muja (Kosovo), video screening

utorak, 19. siječnja 2010., 19 sati, MMSU
Tanja Ostojić (Srbija/Njemačka), videopredavanje Integration Impossible?

petak, 22. siječnja 2010., 7:30 sati
T-objekt tvornice Rikard Benčić (lokacija nove zgrade MMSU-a), Viktora Cara Emina bb
Michaela Strumberger (Austrija), site-specific performans

Noć muzeja – VJ-ing@mmsu.hr, VJ-ing: lole.kee.bolek, DJ-ing: miće mace, MMSU, petak, 29. siječnja 2010., 21–01 sati

Pokrovitelj 3. Biennala Kvadrilaterale: Grad Rijeka

Biennale Kvadrilaterale 3 – medijska umjetnost – Uglovi i sjecišta realizirano je zahvaljujući potpori Odjela gradske uprave za kulturu Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i sponzora.
BQ3 dio je međunarodnog projekta X-OP: eXchange of art Operators and Producers. Projekt je sufinanciran od European Commission, DG Education and Culture, Culture Programme.

 

Sponzori: ALA invest, CEI – Central European Initiative, Goethe Institut Kroatien, Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Veleposlanstvo Sjedinjenih Američkih Država, Zagreb
Zahvale: Astronomski centar Rijeka,  EART Lights – Zagreb, Savez udruga Molekula – Rijeka, T-Mobile – Zagreb, Peek&Poke – Retro Computer Club – Rijeka, Transadria međunarodna špedicija d.d. – Rijeka, Turistička zajednica Grada Rijeke, www.apartmanirijeka.com

Medijski pokrovitelji:

 

Mjesta održavanje izložbe:
Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Dolac 1/II
Radno vrijeme: 10 – 13 sati; 17 – 20 sati; nedjeljom i ponedjeljkom zatvoreno

Astronomski centar Rijeka, Sveti Križ 33 / projekt Carla Zannija
Radno vrijeme: 8 – 22 sata; nedjeljom i ponedjeljkom zatvoreno
http://www.rijekasport.hr

 

krov zgrade Transadrie, Riva Boduli 1, / site–specific instalacija Dalibora Martinisa

Peek&Poke – Retro Computer Club, Ivana Grohovca 2 / instalacija Lorenza Pizzanellija
Radno vrijeme: radnim danom 10 – 20 sati; subotom: 10 – 14 sati

http://www.peekpoke.hr/

 

 

Voditeljica projekta: Ksenija Orelj

Kustosi: Christiane Paul (SAD), Nina Czegledy (HU), Peter Tomaž Dobrila (SL), Darko Fritz (HR) i Elena Giulia Rossi (IT)